V rozpuku jara
Téměř symbolicky v rozpuku jara, v době květu, v rámci akce "Rodiče vítáni", kdy děti oslovují své rodiče s tím, aby zašli do školní družiny a řekli nám něco o svém povolání nebo zajímavém koníčku, tuto nabídku využil a do školní družiny přišel tatínek naší žákyně, nadšený včelař, pan Onderka, který vhodně navázal na naši exkurzi do arboreta v Novém Dvoře, aby nám povyprávěl o včelách, jejich významu v přírodních dějích, způsobu života a mnohém dalším o tomto doslova životadárném hmyzu. Pan Onderka se tedy vyprávění ochotně ujal, do školní družiny se dostavil, nás všechny a hlavně však děti seznámil a velmi poutavě jim vyprávěl o životě v úlech, tedy včelích společenstvích, jejich produktech, které se člověk naučil sbírat a využívat ke svému prospěchu, především pak med, vosk, propolis, mateří kašičku atd. Přinesl si i zajímavou výukovou pomůcku, názornou skleněnou vitrínu s ukázkami včel, jejich královny, ale i méně známých trubců, potom třeba i pláství, které včely vytvářejí a ukládají sem med. Málo se ví, že člověk kdysi neměl rafinovaný cukr, což je vynález poměrně mladý, ale po celá staletí sladil jen medem. Dnes je med spíše pochutina a lék účinný od posilování imunity až po podzimní nastuzení. Včely jsou také převážný hmyzí opylovač v polích, zahradách, parcích i lesích. Bez opylování by nebyl možný život a bez opylování bychom byli svědky neúrody, hladomorů, jejichž důsledky ani nejde dohlédnout. Děti také se zájmem naslouchaly vyprávění o každodenním životě ve včelíně, o hierarchii mezi včelami, o tom čím a jak se živí, jak přežívají v zimě. Ale také jak vlastně vzniká med, jak ho chovatel včel od svých svěřenců získává, jak funguje včelí žihadlo a mnoho dalšího. Děti si také ohmataly včelařské pomůcky a nářadí, tedy vybavení, které každý včelař při své činnosti využívá a neobejde se bez něj. Na závěr děti ochutnaly plástvový med, který dostaly jako odměnu za pozorné poslouchání a správné zodpovězení včelařských otázek.
Bc. Karin Fričová


